5 grunde til, du ikke har råd til IKKE at efteruddanne dine medarbejdere

To chefer står og snakker sammen. Den ene fortæller, at han netop har investeret 50.000 kroner i et kursus til en af hans nye medarbejdere.

Den anden chef kigger overrasket op og siger:

”Jamen, hvad hvis han forlader dig om en måned og går til konkurrenten? Så har du brugt 50.000 kroner på at hjælpe dem?”

Hvortil den første chef svarer:

”Hvad hvis jeg ikke gør og han bliver ved med at arbejde her?”

Ovenstående anekdote er sød, men indeholder en væsentlig pointe. Vi har en generel opfattelse af som mennesker, at vi er færdige med at uddanne os, når vi er færdige på universitetet eller anden højere uddannelseinstitution.

Intet kunne dog være mere forkert.

Vi bør blive ved med at lære hele livet.

Her får du som arbejdsgiver 5 gode grunde til, du bør blive ved med at investere i uddannelse til dine medarbejdere. Du kan finde løbende kurser og efteruddannelse blandt andet på KurserForLedige.dk.

#1: Du mindsker medarbejder-churn

Dine medarbejdere er mindre tilbøjelige til at forlade dig og din virksomhed, når du faktisk investerer i dem i form af efteruddannelse.

Dine medarbejdere vil føle, de stadig udvikler sig og bliver klogere af at arbejde hos dig. Hvis de har bare en smule ambitioner – og ellers burde de jo ikke arbejde her – er det et vigtigt punkt.

#2: Forbedret produktivitet

Når dine medarbejdere bliver efteruddannet, stiger deres produktivitet også – de lærer trods alt noget, de kan bruge på arbejdet.

Samtidigt kan en dag væk fra kontoret med kollegerne en gang imellem have en gavnlig effekt på morale.

#3: Mindsker behovet for overvågning

Uuddannede medarbejdere laver flere fejl, er mindre motiveret og kræver derfor mere tid fra dig.

Når du efteruddanner dine medarbejdere – og derved gør dem mere værdifulde for din organisation – behøver du ikke at bruge samme mængde tid fremadrettet på at ”drifte virksomheden”.

#4: Gør vin virksomhed omstillingsparat

I 2016 taler vi meget om ”disruption”. Bag det flotte begreb ligger, at vores verden bliver omstillet. Uber er verdens største selskab inden for persontransport, men ejer ingen biler og AirBnB er den største udbyder af overnatning, men ejer ingen hoteller.

Ved kontinuerligt at efteruddanne dine medarbejdere gør du dem omstillingsparate i en verden, hvor du meget nemt ellers bliver hægtet af. Dine medarbejdere er nødt til at vide, hvor udviklingen peger hen imod lige nu – ellers kan de ikke se det, når I er ved at blive overhalet af de nye konkurrenter, der er født digitale og innovative.

#5: Forbedrer morale

Der er intet værre for en medarbejder end at føle, du ikke bliver værdsat og satset på. Det får dig til at søge efter andre jobs, og din produktivitet på selve arbejdspladsen bare falder og falder til det minimum, du skal præstere for bare at beholde dit job.

Med uddannelse forbedrer du dine medarbejderes morale. De føler sig rustet til fremtiden, er i stand til at udføre deres arbejde og ved, hvor de har dig.

admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *