Kommunikation er nøglen til al forretning

En af de mest oversete emner for iværksættere er “kommunikation. Alt efter hvilken type projekt du starter, vil der være kommunikation indblandet, det kan være kommunikation med leverandører, samarbejdspartnere, kunder, investorer, ansatte, så alt efter hvilket område du bevæger dig ind i, overvej om du er god til at kommunikere.

Et af de grundlæggende og nok vigtigste værktøjer i coach uddannelse er “lyt og spørg”

Hvis du tager et af de andre værktøjer som enneagrammet så skal du først igennem “lyt og spørg” for at kunne bruge dette.

Det er ikke kun et værktøj du bruger på dit arbejde, du har ligeså stor glæde af det privat, det gælder både i omgangen med vennerne og i dit parforhold.

I en coach uddannelse er “lyt og spørg” værktøjet, det samme som en forhammer er på et bilværksted, det er et ekstremt kraftfuldt værktøj.

Det går kort sagt ud på det det siger “lyt og spørg”, du lærer at tale mindre og lytte mere, Stort set alle elsker at høre sig selv tale, og komme ud med deres meninger og synspunkter.

Denne meget dårlige vane lærer en coaching uddannelse dig at droppe.

Det du skal tale mindre og lytte mere, gør det meget vigtigt at når du taler, du stiller spørgsmål og mere vigtigt de rigtige spørgsmål. I den forbindelse lærer du også en avanceret spørge teknik, som sætter dig i stand til at stille de helt rigtige spørgsmål.

Det at du så har fokus på at lytte og stille de helt rigtige spørgsmål gør du kan danne du dig et meget klart billed af hvad den anden part mener, og ikke mindst hvordan denne opfatter situationen.

Hvis du skal lede eller rådgive andre, er det altafgørende for at skaffe gode resultateter, at du ved hvordan de andre parter opfatter problemstillinger, enten omkring selve produktet eller i teamet..

Du lære, som sagt, at bruge en avanceret spørge teknik, der får den anden part til selv at indse sine fejl, og selv definere hvordan disse bliver løst.

Eks. hvis der er en ansat der har begået en brøler, i stedte for at angribe personen, vil du se et meget bedre resultat ved at få den anden part til selv at indse sine fejl, og selv at komme med løsninger. Den anden part vil vide at han/hun har laver fejl, men vil føle at han/hun selv er kommet med løsningen.

Det betyder rigtig meget for motivationen, stort set alle har svært ved at modtage kritik, men når personen selv har formuleret både fejl og løsninger føles dette ikke som kritik.

Et andet sted hvor lyt og spørg teknikken er meget effektiv er ved konfliktløsning, hvor der kan være følelser indblandet.

Hvis du har en person der er meget ophidset, kan det være meget svært at få denne til at lytte til fornuft, hvis personen er 100% i forsvar og “reptilhjernen” har taget styring, er personens eneste muligheder  “slås” eller flygt”.

Forstået på den måde at personen, vil fortælle alt hvad der er galt, helst på en gang, og overhoved ikke lytte, det er en naturlig menneskelig reaktion.

Selv om det kan virke overvældende at en at have en meget ophidset person stående foran sig, man har virkelig lyst til at svare igen, specielt hvis man er den overordnet i forholdet.

Men det kommer der meget nemt kun en skrige konkurrence ud af, og det er aldrig noget godt.

Du vil se hvis du bruger “lyt og spørg” køre den anden part sig selv træt, og vil falde til ro, og igen komme inden for pædagogisk rækkevidde.

“lyt og spørg” er kun et af mange værktøjer, du lære på en coach uddannelse eller en lederuddannelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *