Webshops med det, de andre ikke gider

E-handel i Danmark har oplevet en voldsom vækst over de senere år.

I forhold til hvor småt et land Danmark er med så få indbyggere har vi mange webshops omkring de samme varer, fleksible betalingsmuligheder og ligeledes gode muligheder for at få leveret vores varer hvordan vi ønsker det – noget, andre EU-lande ser misundeligt efter.

Hvis også du ønsker at prøve lykken inden for e-handel er første og vitale spørgsmål: Hvad vil du sælge?

Du leder efter et produkt, du gerne må have en interesse inden for, som der er en vis margen på, der er til at håndtere på et almindeligt lager, som danskerne efterspørger og som – måske vigtigst af alt – ikke er voldsom konkurrence på endnu.

Og hvad er det så?

Lad os se to eksempler på butikker der faktisk er startet inden for områder, der (i hvert fald før) led af manglende konkurrence.

Garn – Ingen kendte det, alle vil nu

Dennis Drejer startede i 2013 webshoppen Rito.dk.

Rito ApS sælger… garn.

Nej, Dennis ved ikke noget om garn og han synes heller ikke, det er spændende. Men efter at have været konsulent for en anden garnwebshop (der fik tilbuddet om en fusion fra starten af) så han hvor stort et marked der lå uopdyrket.

Især en stor ældre målgruppe køber garn. Målgruppen bliver bare større og større i takt med at flere ældre begynder at handle på nettet. Derfor startede Rito.dk på det helt rigtige tidspunkt og har i dag, februar 2016, mere end 10 fuldtidsmedarbejdere med mange tusinde pakker sendt ud hver eneste uge.

Det hører dog med til historien, at markedet siden Dennis’ startede og fik omtale i medier som MX og Jyllands-Postens Finans.dk er blevet mættet i markant grad. Dennis talte således 37 nye garnwebshops (!) alene i 2015. Det er de færreste, der nogensinde når at få en bid af markedet der er værd at tale om, men de er ikke sammen med til at øge udbuddet og derved også presse priserne mod alle de andre butikker.

Sexlegetøj – Tabuiseret

Indenfor investering taler du ofte om ”sinful investing”. Det er, når du investerer i eksempelvis sex, våben eller spil. Det er emner, ikke alle investorer ønsker at snakke om og som du ikke nødvendigvis høster anerkendelse på.

Men af samme årsag er disse markeder set fra et forretningsmæssigt synspunkt underudviklede. Det kan være gode forretninger, men fordi at nogle af moralske årsager ikke ønsker at engagere sig bliver forretningen bedre for alle andre.

Tidligere har det samme gjaldt i hvert fald for sexlegetøj i Danmark.

Da Alor.dk – ligeledes i 2013 – startede var markedet præget af få store spillere og en række hobbywebshops fra de, der også drev swingerklubber og lignende.

Siden da har det ændret sig hurtigt eftersom sex i Danmark generelt ikke er tabu at snakke om. Vi var også første land til at legalisere de levende billeder. Men muligheden var der på et tidspunkt.

Din mulighed?

Og der er andre muligheder i dag.

Hvad synes andre ikke er spændende at arbejde med?

Hvad vil de ikke arbejde med af moralske årsager?

Og hvordan kan du udnytte det til at tjene flere penge i din egen webshop?

Webshops med de, de andre ikke gider er fyldt med spændende muligheder!

admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *